Aviatori romani

În marea sa pasiune pentru zbor si avioane, fotograful Costică Acsinte surprinde cele mai multe ipostaze ale camarazilor săi , alături de avioanele pe care le pilotau şi de faptele de curaj şi de vitejle la care acestia sunt părtasi şi participanti.

Fotograful este fascinat de aparatele de recunoastere, modelul Farman (modelul 1914 al fratilor Farman a fost intensiv folosit ca model de recunoastere si ca avion de observare, în special în cazul luptelor de artile

rie, din timpul primului război mondial). precum si de cele Nieuport, (avioane de luptă din timpul primului Război Mondial), dar si de faptele de eroism ale pilotilor. Marea sa admiraţie pentru aviaţie şi aviatori răzbate prin toate aceste imagini si este cucerit de noutatea avioanelor, reţine aparate cu echipajele lor, hangare, piloti in repaus.

Prima victorie aeriana românească se înregistrează la 16 septembne 1916 cănd un avion Farman 40 doboară un avion al Puterilor Centrale, deasupra Sloboziei. Anul 1916 se incheie cu 5 avioane inamice doborate de piloţil romăni si alte 23 doborate de antiaenana română.
La inceputul lunii noiembrie 1916, şcoala de aviaţie de la Chitila, Băneasa şi Cotroceni au fost mutate in Moldova, la Bârlad şi laşi. Actiunile aviatorilor români erau sporadice din cauza defectiunilor apărute la aparatele de zbor. Personalul navigant necesita antrenamente în vederea instruirii. Pe parcursul anului 1917 s-au obţinut oarecare progrese în privinţa înzestrării României cu material de aviaţie. Astfel, pănă la sfărşitul verii 1917, generalul Vasile Rudeanu a expediat în Romănia 20 de avioane „Caudron’. 

Anglia şi Franţa au procedat la livrarea a 170 de avioane Sopwith şi Nieuport. În plus, la 2 august 1917, ministrul de război a semnalat generalului Berthelot expedierea altor 18 avioane Nieuport şi 30 avioane Sopwith.

Pe parcursul anului 1917 au fost aduse 100 de avioane noi de luptă (41 Nieuport, 38 Farman-40, 18 Breguet-Michelin st 3 H. Farman), alte avioane fiind transferate de pe frontul de la Salonic. În total, pe parcursul războiului, România a achiziţionat 322 avioane, de la Nieuport şi Farman la Sopwith Strutter, Caudron G 4, de recunoastere indepărtată si bombardament usor, şi până la bombardierele grele Breguet-Michelin

error: Continut protejat.